PATTAYA: De Moo Kata-maaltijd (van origine Koreaans) is niet te vergelijken met haute cuisine; het is een nuchtere en sociale bijeenkomst waar koken en delen centraal staan. In het hart van deze ervaring staat een koepelvormige grill met gaatjes boven een BBQ-brander. Dunne plakjes spekvet worden langzaam gebakken, terwijl een ring van bouillon de sappen opvangt en groenten zacht maakt. Het geluid is herkenbaar: het sissen van het vlees, het tikken van eetstokjes en het geruis van lepels.

Gezamenlijk smullen is het credo!
Iedereen draagt bij aan de maaltijd met keuzes van ingrediënten, het tempo van het garen en het moment waarop je je hapjes in de bouillon dompelt. Dit vraagt om afstemming en soms kleine concessies in ruimte en timing. De esthetiek is sober: functioneel metaal, opgaande geuren en een heldere bouillon die vet en smaak bindt. De echte smaak ontstaat door de eenvoudige interacties tussen het gegrilde vlees en de geconcentreerde bouillon.

Cultureel is het praktisch!
Persoonlijk raakt Moo Kata me niet zo, aangezien ik geen vleeseter ben, maar een sterke bouillon kan ik zeker waarderen. Dit gaat echter niet om individuele voorkeuren. Moo Kata herstelt de tafel als een plek voor contact en wederkerigheid, zonder poespas of spektakel. Dit staat in schril contrast met de gourmetervaringen die wij in Europa kennen, die voor mij vaak als een onplezierig lang eetritueel aanvoelt, dat mag ik als smulbeer best schrijven, toch? 😂
Verslag door Olleke Bolleke in Pattaya
